Page 17 - oud rotterdammer week 46

This is a SEO version of oud rotterdammer week 46. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Dinsdag 29 november 2011
pagina 17
De Rotterdam Branch is een afdeling van de WSS, een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaar t.
De Branch is met 250 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten.
Door Cees de Keijzer en fotograaf Teun van der Zee
van www.worldshipsocietyrotterdam.nl
Er moet een onuitputtelijk aantal schelpensoorten
bestaan, want in de jaren ‘50 had Shell Tankers NV
Rotterdam, naast 19 K-tankers, nog een aantal andere
tankertypes, waaronder de T2-, G-, C-, V- en A-tankers.
Zo bestond alleen al de Nederlandse Shell-vloot uit
tientallen tankers, met allemaal een schelpennaam.
De K-tankers waren fraai gelijnde ‘general purpose’
tankers, die vaak de Nieuwe Waterweg opvoeren met
bestemming Eerste of Tweede Petroleumhaven. Dui-
delijk herkenbaar aan hun karakteristieke midscheeps,
twee hoge masten, twee loopbruggen en een markante
gele schoorsteen met zwarte bovenrand en daaronder
aan beide zijden een rode schelp. In 1963 werd dat om-
gedraaid, dus een rode schoorsteen met gele schelpen.
De K-tankers opereerden wereldwijd, hadden in eerste
instantie 53 bemanningsleden, maar vanaf 1967 nog
35. Ze vervoerden allerlei soorten – vaak gevaarlijke –
lading in 33 tanks, 11 centertanks, 11 aan stuurboord en
11 aan bakboord. Het draagvermogen was ruim 18.000
ton, de lengte 168 meter en de breedte 21. De KYLIX
was een stoomschip, uitgerust met een Pametrada tur-
bine van 7500 pk, die zorgde voor een dienstsnelheid
van zo’n 14 knopen, oftewel rond de 26 kilometer per
uur. Het brandstofverbruik, 50 ton stookolie per dag,
lag vrij hoog. In 1984 ging de KYLIX, als allerlaatste
der K-Mohikanen, na 29 jaar dienst, naar de sloop.
Hoewel al lang niet meer onder Nederlandse vlag, varen er nog steeds tankers voor de Shell. Die hebben echter geen
schelp meer op de schoorsteen zoals hier de KYLIX en vroeger alle Shell tankers. Een kylix is een aardewerken schaal
waar de oude Grieken wijn uit dronken, maar dat past hooguit bij een wijn-
tanker en niet bij een olietanker. Dit schip is vernoemd naar de schelpenslak
kylix. Traditiegetrouw hebben Shell tankers een Latijnse schelpennaam.
De allerlaatste K-tanker
van Shell in Rotterdam
World Ship Society
Rotterdam Branch
De Boekenkast