De Oud Rotterdammer Week 02 - page 1

Ik woonde al een paar jaar
in Friesland en had tweede-
hands een lichte motorfiets
gekocht. Met deze motor reed
ik van Ureterp bij Drachten
naar de Nederhorst in Rot-
terdam. Mijn vrouw ging met
de kleintjes met de trein. Het
doel van onze reis was het
bezoeken van onze ouders in
Rotterdam.
Op een avond reed ik met mijn mo-
tortje naar een goede kennis, die wat
ouder was dan ik. Hij bekeek mijn mo-
tortje en vroeg of zijn motorfiets met
zijspan niet iets voor mij was. Hij had
net voor het eerst een autootje gekocht
en de motor was nu overcompleet.
Het was een ééncilinder BSA, 600 cc,
zijklepper, type M21. Ik was gelijk
enthousiast en wou er zo mee wegrij-
den. Dat was een beetje naïef. Hij zou
mij eerst rijles geven, want rijden met
zijspan is wat anders. Er was echter
een probleem. Het licht deed het niet.
Dat werd echter snel opgelost. “Ik trek
even mijn uniform aan”, zei hij. En zo
reed ik dus in de avond door Charlois,
zonder licht met een heuse politie-
agent in het bakje. Het linke van het
zijspan rijden is de rechterbocht. Je
moet als het ware om het bakje heen
rijden dat zich aan de rechterkant
bevindt. Hoe doe je dat? Rustig naar
de bocht toe rijden. Voor de bocht gas
geven en dan loopt het als een trein.
Doe je dat niet, dan wil het bakje
rechtdoor en word je ondersteboven
gegooid met alle gevolgen van dien.
Een linkerbocht is makkelijker. Je
rijdt met een stevig gangetje naar de
bocht toe en neemt voor de bocht een
beetje gas terug. Door de massa van
het bakje maak je een sierlijke bocht
naar links.
Na deze cursus bracht ik eerst de
geüniformeerde instructeur thuis.
Op mijn lichte motor, met licht dat
wel werkte, ben ik naar de Neder-
horst gegaan. De andere dag de BSA
opgehaald en alleen naar huis gereden.
Vrouw en kinderen weer met de trein
terug. Thuis kon ik de verlichting re-
pareren. Nu waren we als gezin ineens
mobiel. Wij konden overal naar toe.
Van een stalen elektrische pijp heb ik
een frame over het bakje gemaakt en
mijn vrouw maakte een fraaie plastic
hoes, zodat de kinderen droog en uit
de wind zaten. Als we een beetje laat
van visite naar huis reden, lagen ze al-
levier binnen vijf minuten te maffen.
Handstand overslag
Eenmaal ben ik ondersteboven
gegaan. Ik zou rechtsaf slaan, maar
gaf te weinig gas in de bocht. De bak
kwam omhoog. Ik stuurde naar links
om niet om te vallen, waardoor ik aan
de linkerzijde van de weg kwam. Het
voorwiel raakte in een kleine geul
naast de weg en ik vloog handstand-
overslag in een droge sloot. Op een of
andere manier had ik mijn motor in
de vrij geschakeld en terwijl ik in de
sloot lag stond de motorfiets met rusti-
ge lange slagen op de kant te wachten
tot ik weer op de buddyseat zat. Het
stuur stond met de handvatten als een
longhorn omhoog. Ik moest eerst de
klemmen van het stuur losmaken om
het weer in orde te krijgen.
Op een dag reed ik alleen, zonder zij-
span, naar Rotterdam. De A28 bestond
nog niet en ik reed over tweebaans-
wegen via Assen, Hoogeveen, Beilen
enz. Het was donker en regende dat
het goot.
Bijna einde verhaal
Ergens tussen Harderwijk en Nijkerk
zat ik achter een vrachtwagen, waar-
van de banden het regenwater recht in
mijn gezicht spoten. Opeens zag ik dat
het een wagen was van de GEKRO,
een destructiebedrijf uit Rotterdam.
Zo’n auto vervoert dode dieren. En
die wagen spoot vies water in mijn
gezicht. Daar moest ik voorbij, maar
telkens kwam er een tegenligger.
Eindelijk zag ik mijn kans. Er voorbij.
Ik had er echter geen rekening mee
gehouden dat er een haakse bocht naar
links kwam. Toen ik de vrachtwagen
net voorbij was, zag ik een tegenligger
opdoemen, dus snel voor de vracht-
auto naar rechts, maar toen zat ik al
in die haakse bocht, dus gelijk weer
naar links. Gelukkig stond er rechts
in de bocht een muurtje van betonnen
platen die met een ronde kant uit de
grond kwam. Of ik met mijn voorwiel
door die ronding ben gereden weet ik
niet, maar in een flits ging mijn leven
aan mij voorbij. Ik dacht echt dat ik de
klos was. Gelukkig liep het goed af.
Die chauffeur zal wel gedacht hebben:
wat een dikke idioot is dat en hij had
nog gelijk ook.
Teddybeer
In oktober 1961 ging ik met mijn
vrouw, die zes maanden zwanger was
van onze derde, op de motor zonder
het zijspan van Ureterp bij Drachten
naar Rotterdam. We waren uitgeno-
digd op het huwelijk van haar oudste
zus dat de volgende dag voltrokken
zou plaats worden. We hadden van
iemand twee motoroveralls geleend
en zagen eruit als Michelinmannetjes.
Het goot van de regen. Bij Nijkerk,
het was ondertussen donker geworden,
was een omleiding en ik belandde op
de kade bij de haven. Daar glinsterden
de keien en het water in de haven.
Ik stopte om te zien welke richting
ik uit moest. Toen sloeg de motor af
en was niet meer aan te trappen. Ik
vermoedde dat het de ontsteking was
en verwijderde een klepje waarachter
de onderbreker zat. Een grote druppel
water grijnsde me aan. Ik vroeg mijn
vrouw of ze een zakdoek had. “Nee”,
was het antwoord. “Wel het oor van
een teddybeer.” “Hoe kom je daar nou
aan?”, vroeg ik verbaasd. “Die lag op
de grond toen we weg gingen en die
heb ik maar in mijn zak gestoken.”
Het oor door de kleine ruimte gehaald
en zo de druppel verwijderd. Het
dekseltje weer geplaatst, lipje ervoor
gedraaid, één trap en hij liep weer.
We hebben leuke jaren gehad met
onze combinatie, totdat ik ook een
autootje kon aanschaffen. De BSA had
heel wat beleefd. Als militair trans-
portmiddel de invasie meegemaakt in
Normandië. Bij de ANWB geel gespo-
ten en gebruikt als wegenwachtmotor.
Daarna zwart gespoten en gekocht
door een Rotterdamse verkeersagent
die een bakje van de rijkspolitie kon
overnemen en er weer een zijspan-
combinatie van maakte.
L.A. de Wolf
Balanceren op BSA-motor met zijspan
De Oud
Dinsdag 10 januari 2017 . Jaargang 13, nr.1
Deze week o.a.:
Havenvak-
school
Pag. 5
Boeven
vangen
Pag. 17
Geboorte van
oceaanreus
Pag. 19
Voor altijd
eilander
Pag. 21
Een motor met zijspan was in de jaren zestig een bezienswaardigheid
Oplage: 122.000 ex.
Cruises
inclusiefentertainment
enheerlijkediners
Vaar mee met één van de
valentijnscruises aan boord van
partyschip De Ameland!
Kijk voor de verschillende
arrangementen op onze website.
10 & 14 FEBRUARI
Voor meer informatie:
of
010 820 8988
Parkhaven (tegenover de Euromast) Rotterdam
VALENTIJNSCRUISES IN ROTTERDAM!
UW HIFI-SPECIALIST
IN ROTTERDAM !!
Ambachtsplein 89 - 3068 GV Rotterdam - tel. 010-420 03 03
AL 25 JAAR
6
Heerlijk temidden van bossen en vennen in “De parel van brabant” Oisterwijk!
€ 635,-
p.p.
• 2 pers op een kamer geldt een kor�ng van € 30,- p.p.
• Opstapplaatsen: Zuidplein, Alexander, Hoogvliet, Vlaardingen
VOLLEDIG VERZORGDE VAKANTIE WEKEN
VOOR SENIOREN
INCLUSIEF VERVOER PER LUXE TOURINGCAR
SCHEIBAAN 5, 5062TM OISTERWIJK TEL 013-5282555, 06 53756941
• Halen/brengen 4 middagtochtjes
1 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...24
Powered by FlippingBook