Page 5 - week30-oudrotterdammer

This is a SEO version of week30-oudrotterdammer. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

De herinneringen aan dit museum waren nostalgisch, zeer persoonlijk en hartverwarmend. Ik was overduidelijk niet de enige Rotterdamse jongen, die graag tien cent betaalde voor een toegangskaartje.

L. Reijmerink (Arkel): “Volgens mij is dit het Land van Hoboken, met de bouwput voor het Dijkzigtziekenhuis, links de toren van de katholieke kerk

met daar tegenover de gereformeerde Nieuwe Zuiderkerk.”

Bram Verhoeff: “Ja, dat is letterlijk en inhoudelijk Historie. Het is het Instituut voor Scheep- en Luchtvaart op de voorgrond en in de andere vleugel was het Maritiem museum Prins Hendrik gevestigd. Het was gevestigd aan het Burgemeester s’ Jacobplein, bij de

Rochussenstraat, waar nu het gebouw van het GAK ongeveer staat. Het moest wijken voor de bouw van het toenma-lige Dijkzigtziekenhuis (het ziekenhuis en het museum zijn tot 1979 naaste buren geweest. Het was de metrobouw, die het museum verjoeg/AvdS). Op de achtergrond is de oude Ahoyhal nog te zien en de kerken aan de Westzeedijk. In het instituut voor Scheep- en Lucht-vaart, stond een landingsgestel van een Dakota opgesteld, dat, als de suppoost het wilde, in werking werd gesteld, verder een reddingbootmodel dat liet zien dat het zelfoprichtend was in een bak met water, en vele andere techni-sche dingen betrekking hebbend op de scheep- en luchtvaart. De entree was tien cent. In het Maritiem museum was de historische collectie over de zeevaart te zien. In de hal werd je verwelkomd door een standbeeld van Michiel de Ruijter, ik dacht dat het nu in de Marinierskazerne aan het Toepad staat. Bovendien stond er het model van het Mateo-schip, dat toen pas was aange-worven en net als vele andere objecten in het huidige Maritiem museum staat. In mooie zalen met marmeren trappen, die stilte afdwongen werd geëxposeerd. Als kleine jongen kwam ik er vaak. Naderhand ging ik er werken en kon ik ook achter de schermen kijken. Daar werkte onder andere de modellenbou-wer Jelle Hazenberg, die van messing de mooiste modellen schiep. Een rustige man, wiens werk nu nog, als je het kent, in het huidige museum te zien is. Op het dak van het Maritiem museum stond een koperen galjoen, dat was gemaakt bij Bettenhousen in de Zaagmolen-straat. Wie heeft het nu of waar is het gebleven?”

Gerard A.Sloos, Bosrand 13, 3121 XA Schiedam: “Het gebouw op de foto is (was) het Nationaal Technisch Instituut voor Scheepvaart en Luchtvaart, dat één

geheel vormde (ook organisatorisch) met het haaks daarop staande Maritiem Museum Prins Hendrik aan de Rochus-senstraat-Burgemeester s’ Jacobplein te Rotterdam. Menig zondag bracht ik een bezoek aan deze sfeervolle musea met de prachtige, deels werkende, modellen in grote tafelvitrines en doordeweeks ook aan de uitgebreide bibliotheek.”

Jan Arie de Zwart (Wijster): “Dit is het land van de familie Hoboken tussen de Rochussenstraat en de Westzeedijk. Als kind zei ik altijd: “hokeboken”. Het to-rentje van hun Villa Dijkzigt is juist nog te zien. Vooraan zien we het Scheep- en Luchtvaartmuseum Prins Hendrik, dat ik bezocht samen met mijn zus en vader. Ook de Ahoy-en Energiehal zijn te zien, met goede herinneringen aan de Femina waar ik samen met mijn zus en moeder naartoe ging. Achteraan de verdwenen Nieuwe Zuiderkerk en de RK Kathe-draal, aan de Westzeedijk.”

Rob Stad (Rozenburg): “Het gebouw op de voorgrond is het Instituut voor Scheepvaart en Luchtvaart en de zij-vleugel is het ScheepvaartMuseum Prins Hendrik. Als ‘kleine’ jongen was ik daar regelmatig te vinden. Het gebouw links in het midden is het Erasmiaans Gym-nasium. Daarnaast staan de Ahoy- en de Energiehal, waar menigeen (ik ook) de destijds nieuwe sport Mikro Korfbal heeft beoefend.”

Dick Otte (Groot Ammers); “Op het braakliggende terrein, het land van Hoboken, zal het Dijkzigtziekenhuis ge-bouwd gaan worden. Op de achtergrond het Park aan de Westzeedijk met daaraan de twee kerken richting Scheepstimmer-manlaan en Van Vollenhovenstraat. Ook te zien zijn het Koningin Emmaplein en de Ahoyhallen. Volgens mij is het gebouw helemaal links het oude kantoor van Unilever. In eerste instantie was het Maritiem Museum, dat de meeste aandacht had vanwege de zeilschepen uit de zestiende en zeventiende eeuw met zeerovers en zeeslagen, wat op

jonge leeftijd nogal tot de verbeelding sprak. Beroemd was natuurlijk het scheepsmodel, dat bij de ingang stond en volgens mij uit een kerk in Portugal kwam en zeer oud was. Natuurlijk hielp de toegangsprijs ook, want in eerste instantie was het gratis en daarna slechts een dubbeltje, hetzelfde bedrag voor een rondje met de Heen en Weer van Schie-mond. Later kwam het instituut meer in de belangstelling te staan vanwege de stoommachientjes en prachtige model-len van Scheepsmotoren, met voor mij als resultaat een opleiding aan de School voor Scheepswerktuigkundigen aan de Willem Buytenwechstraat. Ik heb mij nooit gerealiseerd, dat de woningen aan de overzijde van de Rochussenstraat zo hoog waren. Aan die kant zat ook de technische boekhandel van Stam.”

W.Chr. van Es: “Ik twijfelde even tussen Unilever en het museum, maar op de voorgrond staat het Maritiem Museum Prins Hendrik aan het Burgemeester s’ Jacobplein. Erachter en rechts het Land van Hoboken/Museumpark en links op de achtergrond de bredere toren van de Gereformeerde Nieuwe Zuiderkerk en daarnaast de slankere toren van de RK kathedraal aan de Westzeedijk, beide in de jaren zestig gesloopt. In het museum, gesloopt toen de Oost-West lijn van de metro werd aangelegd, ben ik als kind vaak geweest en ik kon daar uren doorbrengen bij de vitrines met scheepsmodellen en dan doorlopen naar de luchtvaartafdeling. Als je nu in het nieuwe Maritiem Museum de scheepsmodellen wilt bekijken, krijg je een stijve nek en heb je een verrekijker nodig, althans een paar jaar geleden.”

De veertiendaagse attentie gaat naar de Bosrand in Schiedam. Ik feliciteer Gerard Sloos. Mijn brievenbus en e-mailbox staan wagenwijd open voor foto’s van DOR-lezers, die als Waar-was-dat-nou-foto kunnen fungeren. Zend aub geen originele foto’s.

wwdn@ditisrotjeknor.nl

De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser Dinsdag 26 juli 2011 pagina 5

Waar was dat nou?

Oplossing

“Waar was dat nou 147”

Soms is de opgave van deze rubriek moeilijk, vooral als er veel veranderd is in het straatbeeld. Soms doen we niet zo moeilijk en zijn er wat meer herkenningspunten. Ik reken deze WWDN-foto tot de wat eenvoudiger categorie, al is er natuurlijk wel het een en ander veranderd. Deze foto is op Zuid gemaakt. Ik heb verder weinig aanwij-zingen, behalve dat tegenwoordig de achtergrond niet meer bestaat. Dit weet ik zeker, want de laatste drie maanden ben ik bijna wekelijks door deze straat gereden. En waarom ik daar reed, was In het Spionnetje te lezen.

Waar was dat nou?

Een foto op beeldschermformaat is te zien bij www.ditisrotjeknor.nl of www.deoudrot-terdammer.nl . Uw oplossingen, met herinneringen, anekdotes of zomaar gedachten gaarne vóór 8 augustus 2011 per post zenden aan

Waar was dat nou, Sint Jobsweg 20h, 3024 EJ Rotterdam

Het e-mailadres is wwdn@ditisrotjeknor.nl

Vergeet in uw e-mailtje aub uw woonadres niet.

Het is zo moeilijk om een attentie naar een e-mailadres te sturen. Een Rotterdamse attentie wacht op de winnaar.

De Waar-was-dat-nou-foto nummer 147 was niet de moeilijkste van de afgelopen vijf jaar. Hoewel

weinig oplossers op het dak van het huis van de fotograaf aan de Rochussenstraat hebben gestaan, herkende iedereen het Land van Hoboken, de kerken aan de Westzeedijk, het Park en – natuurlijk – het Nationaal Tech-nisch Instituut voor Scheep- en Luchtvaart Rotterdam aan het Burgemeester s’ Jacobplein.

Nieuwe opgave no. 149

NU

TOEN

Page 5 - week30-oudrotterdammer

This is a SEO version of week30-oudrotterdammer. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »