Page 25 - oud rotterdammer week 46

This is a SEO version of oud rotterdammer week 46. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
In verband met de privacywetgeving wijst De Oud-Rotterdammer de lezers erop dat zij met het insturen van een oproepje akkoord gaan met het
vermelden van hun adresgegevens in de krant en daarmee tevens in het krantenarchief op het internet.
TANTE POST
De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Dinsdag 29 november 2011
pagina 25
Eric’s Hobbyshop
Vrienden maakten mij attent op het
ontzettend leuke artikel over Eric’s Hob-
byshop in De Oud-Rotterdammer van 1
november. Dit was de winkel van mijn
vader, inderdaad Cor Kleijn en niet Eric
zoals veel mensen dachten. Eric stond
voor Eerste Rotterdamse Inleg Club. Wat
knap dat lezer Henk Bender zich nog het
inlegwerk herinnert, want niet veel men-
sen weten de achtergrond van de naam.
Mijn opa is ermee begonnen. Hij had een
meubelmakerij op 68 in de Rosestraat,
waar hij het inlegwerk in eerste instantie
gebruikte op dressoirs en salontafels. Hij
kleurde het fneer zelf. Later ontwierp
hij theebladen, schilderijen en maakte
er kant en klare pakketten van voor de
verkoop. Mijn vader kwam toen in de
winkel bij hem werken en zijn hobby met
modelvliegtuigen combineerde hij met
de verkoop ervan. Balsahout in allerlei
soorten en maten werd los verkocht. Niet
veel later is dit uitgebreid met treinen en
modelboten.
Als klein kind was ik regelmatig in de
winkel en het leukste vond ik om door
een heel smal en laag gangetje (net een
geheime doorgang) naar de meubelma-
kerij van opa te gaan. Daar rook het naar
gezaagd hout en de grond lag vol zaagsel
waar je leuk mee kon spelen. Inderdaad
moest de winkel daar weg in verband
met sloop voor de spoortunnel. Op de
Harkulo in Zuidwijk zijn we opnieuw
begonnen.
Elly Lievense-Kleijn
ellylievense@casema.nl
--------------------------------------------------
Vadsige agenten
De heer Kees Heij schrijft in De Oud-
Rotterdammer nummer 23 over de
vadsige agenten van vandaag de dag. In
nummer 22 stond een foto van een politie
Chevrolet op de Proveniersingel met een
aantal zeer magere agenten. Het was mij
ook opgevallen en dat de C10 erg smal
was afgebeeld. Zou het kunnen zijn dat
de foto bij het digitaliseren wat uit zijn
verband is geraakt? Ik herinner me ove-
rigens uit die jaren zeventig ook agenten
die aan de dikke kant waren. Met name
denk ik aan een agent in Schiebroek met
niet alleen een fink postuur, maar ook
een enorme knevel.
Ronald van der Meer
vandermeer-55d@hotmail.com
--------------------------------------------------
Sint intocht
Mijn opa was op 19 november jarig. In
1958 was dat een woensdag, dus waren
wij kleinkinderen er op verjaarsvisite.
Op een gegeven moment gingen we
weg. Het was drukker dan normaal op
de Tweede Middellandstraat. We gingen
naar de Claes de Vrieselaan, daar was het
erg druk. Na een tijdje zagen we zwarte
pieten en te paard Sinterklaas! Een hele
ervaring voor een vierjarige; er was me
niets verteld. Ik denk dat ik pas met
onze eigen kinderen de intocht weer ben
gaan bekijken. Vanwege de bouw van de
metro was de intocht begin jaren zestig
danig ingekort. Sint kwam niet meer aan
bij het Park en ging niet meer via het
westen naar het stadhuis. Wel ging hij na
ontvangst op het stadhuis naar Heliport
om vandaar met de helikopter naar Zuid
te vliegen.
Ronald van der Meer
vandermeer-55d@hotmail.com
--------------------------------------------------
Katendrecht
Met plezier heb ik in RW’s mijmer-
ZUIDhoekje van 15 november gelezen
over Katendrecht. Ik herkende veel in de
opsomming. In 1936 ben ik op de Kaap
geboren en woonde aan de Delistraat 46,
waar nu een Thais restaurant zit. Naast
ons was de sigarenzaak van Jansen, later
overgenomen door Jan van Wijngaarden
Sr. Naast hem was een werkplaatsje,
waar ik als kleuter mocht helpen kabels
in het vet te zetten. Op de hoek Suma-
traweg had je de Brooklynbar en aan de
overkant groenteboer Van Klaveren, na
de Tweede Wereldoorlog overgenomen
door de broers Dick en Siem Rozendaal.
Van 1951 tot 1959 heb ik gewerkt als
monteur in de garage van De Bie en
Linders aan de Brede Hilledijk 151. Mijn
baas was Bas de Bie en hij was getrouwd
met Annie, de dochter van Willem Bley
van café De Ster. In de Rechthuisstraat
was het groentewinkeltje van Rinus Lin-
ders, broer van mijn andere baas. Hij was
getrouwd met een dochter van de wel-
bekende slager Droog van de Veerlaan.
In mijn jeugd woonde mevrouw Carla
Fong Leng aan de Tolhuislaan naast de
frma Houtstra in scheepsbenodigdhe-
den en transporteur Groeneboom. In de
Tolhuisstraat zat de destilleerderij van
Diekmeijer en ook warme bakker Roost
met zijn overheerlijke krentenbollen.
Om de hoek in de Katendrechtsestraat
zat weegschaalreparateur en carrierver-
huurder Van der Have. Wat zo’n stukje
aan herinneringen naar boven haalt.
Ongeloofijk!
Ton Opmeer
ton.cor@casema.nl
Telefoonpalen
In De Oud-Rotterdammer van dinsdag 15
november beschrijft Gerard Ouweneel in
‘Ouwe laddie sloeg er op los’, de plaats
waar nog ouwe telefoonpalen te zien
zijn. Hier hoef je niet zo ver voor te gaan,
want als je langs de Rotte fetst bij Oud-
Verlaat onder de rook van Rotterdam, zie
je er ook nog tientallen. Echte ouwe!!
Gerard Verkroost
gerardenan.verkroost@telfort.nl
--------------------------------------------------
Eliza’s Vlucht
Hartelijk dank voor het plaatsen van mijn
verzoek om het gedicht Eliza’s Vlucht.
Van alle kanten kreeg ik mails met het
gedicht en/of de website waar ik het kon
vinden. Van een van mijn buren kreeg ik
zelfs een gedichtenbundel in bruikleen,
waar het gedicht in staat. Ook wilde
iemand mij fotokopieën van het gedicht
sturen. Het was overweldigend. Allen
heel hartelijk dank.
A. van der Waard
a.vanderwaard@gmail.com
Ouwe Laddie
Graag wil ik reageren op het stuk van
15 november over Ouwe Laddie, het
hoofd van de Juliana van Stolbergschool
aan de Mare. Ik wil een ander geluid
laten horen, daar de beschrijving van
Gerard Ouweneel een andere is dan ik
mij herinner. Hij was volgens mij streng
maar rechtvaardig zoals in die tijd (1938-
1945) niet ongebruikelijk was. Ik heb
hem nooit iemand zien slaan en ik kan
me werkelijk niet voorstellen dat hij zijn
dierbare viool zou stuk slaan op iemand.
Misschien dat het in latere jaren minder
goed met hem ging, dat is natuurlijk mo-
gelijk. Ik heb nog bij een oudere en een
jongere broer geïnformeerd, maar ook
die weten niets van erop los slaan. Mijn
herinnering is ook dat hij enorm vader-
landslievend was ten tijde van de oorlog
en dat niet onder stoelen of banken stak.
En daar was moed voor nodig in die tijd.
Een oud leerling
Maatje Droogers
Concertweg 110
Barendrecht
--------------------------------------------------
Bombardement
Schiedamseweg
Met veel belangstelling heb ik het artikel
gelezen in De Oud-Rotterdammer van
4 oktober 2011 over het bombardement
van 30 oktober 1941. Mijn moeder en
ik woonden op de Schiedamseweg en
hebben toen in de schuilkelder gezeten.
Wij woonden daar na het bombardement
van 14 mei 1940, toen we op de Meent
zijn weggebombardeerd. Het ergste
bombardement in mijn beleving is dat
van 31 maart 1943. Wederom waren we
dakloos, nu dus op de Schiedamseweg.
De enorme klappen en de ravage zal
ik nooit vergeten. Het intrigeert me in
hoge mate waarom de geallieerden half
Rotterdam-west platgooiden op deze,
dacht ik, mooie voorjaarsdag.
Leendert van der Velden
Van Lierswijk 8
9421 TH Bovensmilde
--------------------------------------------------
Getuige gezocht
Op woensdag 9 november circa 10.00
uur vond een aanrijding plaats tussen
twee auto’s op de kruising bij De Esch.
Het gaat om de kruising Abram van
Rijckevorselweg /Oude Plantagedreef
(tegenover de Erasmus Universiteit in
Kralingen) waarbij een wit Volkswagen
busje en een beige Mitsubishi Colt
betrokken waren. Het wordt erg op
prijs gesteld wanneer één of meerdere
getuige(n) zich willen melden.
S. Kleij,
0625448398 of 010 8408201
sytsiakleij163@gmail.com
De Cirrus
Mijn hart ging helemaal open toen ik de foto van de Cirrus zag in het schitterende artikel van Cees van Yperen in De Oud-Rot-
terdammer van dinsdag 15 november. De Cirrus was het laatste schip in mijn zeemansloopbaan. Ik heb op dit schip negen reizen
gemaakt als tweede stuurman en wel van oktober 1967 tot mei 1968. Het bijzondere van dit schip was dat er acht meteorologen van
het KNMI aan boord waren en zeven radiotelegrafsten. Regelmatig werden er weerballonnen opgelaten. Dat heb ik geflmd. En
ook het leven aan boord. De bedoeling was dat ik tijdens mijn verlof met een Neptune van de Koninklijke Marine mee zou vliegen
om dit evenement ook vanuit de lucht te flmen. Mijn volgeschoten flmpjes heb ik, zoals toen gebruikelijk, ingestuurd aan Agfa-
Gevaert. Zijn nooit teruggekomen. Correspondentie met Agfa-Gevaert leerde mij dat ze daar duizenden flmpjes hadden, waarvan
ze de bestemming kwijt waren. Door het grote aantal mensen aan boord, die ’s avonds vrij waren, werd de grote messroom in de
avonduren veranderd in een bridgeclub. Ik heb daar bridgen geleerd. Ik vind het wel jammer dat ik mij veel namen van collega’s
niet meer kan herinneren. De kapitein heette Frederiks. Die was, zover ik mij kan herinneren, elke reis aan boord. De eerste stuur-
man heette Labrujere. De kok was Tom van Poelje. Het zou leuk zijn als er wat reacties kwamen van mensen, die ook in die periode
op de Cirrus hebben gezeten.
Eén man, herinner ik mij erg goed en dat was derde werktuigkundige Oostra. Hij had een stem als een grote kerkklok. Een prach-
tige bas. Hij was een man, die precies paste tussen de ‘armen en benen’ van de twee Triple Expansiemachines, die in de machine-
kamer stonden om het schip voort te stuwen. Overigens is het een bijzondere ervaring als je altijd op motorschepen hebt gevaren
en dan op een stoomschip komt. Op een motorschip kun je, door het geluid van de motor, echt niet horen wat er in de hut naast
de jouwe wordt gezegd. Op een stoomschip kun je horen hoe ze drie hutten verder over de wereldeconomie denken. Ja, de Cirrus,
een heel apart schip. Voortgekomen uit de Amerikaanse oorlogsvloot. Het heeft onder de naam US Abilane meegevaren in enkele
zogenaamde ‘Moermanskconvooien’ in de Tweede Wereldoorlog. Maar het was geen korvet, het was een fregat.
Henk Conijn
Duke Ellingtonstraat 11,4337 XT Middelburg
hmconijn@zeelandnet.nl