Page 17 - oud rotterdammer week 52

Basic HTML Version

Als Hendrik Hartog werd hij in 1939 ingeschreven bij de burgerlijke stand van Rotterdam en uitgeschreven na zijn te vroege overlijden
in 2002. Henk was een fijn mens en bovenal een zéér gewaardeerde stadsfotograaf. Zijn duizenden negatieven zijn toevertrouwd aan
uitgever Arnoud Voet in Capelle aan den IJssel. Hiervan verscheen in 2009 ‘Rotterdam gefotografeerd 1960-1970’, als eerste van drie
boeken met bijzondere en treffende foto’s, die Henk Hartog overal in Rotterdam schoot. Deel 2 van de jaren 1970-1980 is vorig jaar op
23 april verschenen en het laatste deel (1980-1990) van de trilogie verschijnt dit jaar. Er kan al op worden ingetekend.
Door de lens van Hartog
Uit het rijke negatievenarchief van stadsfotograaf Henk Hartog (103)
De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Dinsdag 10 januari 2012
pagina 17
De Havenstraat aan de westkant van de Coolhaven
in Rotterdam-Delfshaven was ooit een belangrijke
verkeersader tussen de Westzeedijk en de Schiedam-
seweg. Ook een van de smalste en gevaarlijkste van
Rotterdam omdat tramlijn 10 zich er ook nog eens
doorheen worstelde. Kort voor het openen van de eerste
metrolijn in 1968 verdween de tram er uit de straat. De
eerste plannen voor het aanleggen van de oost-westlijn
van de Metro – de Calandlijn – tussen het Marconiplein
en Zevenkamp/Capelle aan de IJssel werden al in 1959
gemaakt, tegelijk met die van de latere Erasmuslijn
tussen het Centraal Station en de gemeente Spijkenisse.
Tijdens het aanleggen van het eerste gedeelte van deze
lijn naar het Zuidplein werd in 1967 bij station Beurs
al een tunnelstuk van zeshonderd meter gerealiseerd
voor de oost-westlijn. Op vrijdag 10 februari 1968
openden prinses Beatrix en prins Claus het eerste stuk
metrolijn van 6,4 kilometer tussen Rotterdam CS en
het Zuidplein. Daarna breidde deze lijn zich geleidelijk
uit naar eerst Zuidwijk/Pendrecht, Hoogvliet en daarna
Spijkenisse. In 1972 werd begonnen – met tussendoor
planwijzigingen door geldgebrek - met de voorberei-
ding voor de aanleg van het tracégedeelte tussen de
Coolhaven en Capelsebrug. Op 6 mei 1982 werd dit
gedeelte van de lijn opengesteld en toen werd ook nog
volop gewerkt aan het traject tussen de Coolhaven en
het Marconiplein, zoals op deze foto van 11 januari
1983. De Schiedamseweg ging er lange tijd voor
overhoop, tot ergernis van de middenstand van ook de
Havenstraat en de kop van de Nieuwe Binnenweg. De
openstelling van dit deel van de Calandlijn geschiedde
op 25 april 1986.
Op 4 november 2004 is de lijn verlengd naar Schiedam,
Pernis, Hoogvliet en Spijkenisse.
Reageren: reinw@telfort.nl
Calandlijn
Mijn vader had als timmerman stevige
knuisten en wanneer hij ze vastbond, zaten
ze als vastgeklonken. Helaas was vader die
bewuste woensdag op zijn werk toen ik
wilde schaatsen. Met mijn houten schaat-
sen in de hand liep ik van de Burgemeester
Meineszlaan naar de Heemraadssingel
en bond daar zelf mijn schaatsen onder.
Natuurlijk veel minder strak dan vader
zou doen, want ik zou en moest schaatsen.
Maar dat schaatsplezier duurde niet lang.
Om de haverklap schoof een van de schaat-
sen vanonder een schoen en moest ik naar
de kant om ze vast te binden. Het schaatsen
ging wel steeds beter en sneller, totdat ik
moest remmen. Jammer genoeg was ik die
kunst nog niet machtig. Tot overmaat van
ramp glipten tijdens het remmen nu beide
schaatsen onder mijn schoenen vandaan
en kwam ik met een grote plons tussen de
eenden tot stilstand. Nu was het daar niet
diep en al gauw kroop ik kleddernat de
kant op, de eenden kwetterend achterla-
tend. Druipend van het water en bibberend
van de kou kwam ik thuis, liep de vier
trappen omhoog, waar mijn moeder aan
de strijkplank bezig was. Je verwacht dan
dat je moeder vol bezorgdheid haar arm
om je heenslaat en je natte kleding uittrekt
opdat je geen longontsteking oploopt. Niets
van dat alles, integendeel. Toen ik mijn
verhaal deed, barstte ze in lachen uit. De
tranen stroomden haar over de wangen en
het duurde lang voordat ze weer normaal
aanspreekbaar was. Iedereen begrijpt dat
ik deze houten klossen nooit meer heb
omgedaan. Toen ik dat plaatje met wak en
eenden zag, moest ik aan dát voorval den-
ken. Toen was ik kwaad en boos en vond ik
het allemaal onredelijk. Nu denk ik er met
plezier aan terug.”
Aat van Beek (aatvanbeek@gmail.com) concludeert na het bestu-
deren van foto 102 in ‘Door de lens van Hartog’ van 27 december:
“Op de achtergrond van de foto zie ik auto’s staan of rijden. Waar-
schijnlijk is dat de Rochussenstraat, dus is dat niet ‘mijn wak’ met
eenden. Dat lag op de kruising van de Heemraadssingel en Vieram-
bachtstraat. Thuis hadden we het niet zo breed. Hockeyschaatsen
of noren kopen was er zeker niet bij. Ik moest het doen met houten
klosjes met touwtjes die je onder je schoenen moest vastbinden.
Kleddernat
tussen de eenden
Tien keer op vakantie
met de bleekneusjes
Bij het verhaal van Rob Siersema op de voorpagina van deze editie zaten nog zes foto’s die wij u
niet willen onthouden. Misschien herkent u zich op de foto’s. Reacties zijn welkom bij de redactie.
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9