Page 19 - oud rotterdammer week 52

Basic HTML Version

“Ik betrek er ook het Noordereiland,
de Entrepotstraat en Oranjeboomstraat
bij, want daar werd ook op straat en
plein gevoetbald door jongens, die al
aspirant/junior waren van Feyenoord,
Sparta, AVO en De Musschen. Onder-
ling vormden zij de Noordereiland
Combinatie (NEC) en speelden op
maandagavond op het complex van
Hillesluis tegen clubteams.” Verder:
“Aan de Nassaukade 36 hadden mijn
ouders café Scheepvaart. Naast het
spoorwegviaduct was ook nog een
sigarenkiosk en aan het einde van de
Nassaukade had je het politiebureau.
Daar was ook het kantoor van de
Havenmeester voor scheepsberichten,
later werd het een filiaal van Spaar-
bank Rotterdam.”
Van der Hoeven corrigeert: “Het huisje
van de vrijwillige brandweer was
niet op de Nassaukade, maar om de
hoek in de Oranjeboomstraat naast de
kleuterschool waar ik in 1932/33 in de
zandbak heb gespeeld. In het gebouw
naast het brandweerhuisje heeft Jan
Oudenaarden (schrijver,journalist
en historicus) gewoond. Er was een
soortgelijk brandweerhuisje op de
Prins Hendrikkade naast de spoorbrug
van De Hef.”
Bijvelden
“De genoemde mijnheer Martens
woonde boven café d’Oranjeboom van
kastelein De Ruyter, maar volgens mij
was in de jaren 1936-1938 meneer Van
Amstel de uitbater. Ik herinner mij dat
in die tijd op het Stieltjesplein 2 ook
de families van Kekem en De Ruiter
woonden. Deze De Ruiter was niet de
eigenaar van het café en had een doch-
ter en hun zoon Cor, die aardig kon
voetballen. Net als ik was hij aspirant
bij Feijenoord, toen nog met een ‘ij’ ge-
schreven. Wij trainden op de bijvelden
van het Stadion, want beneden de
twaalf jaar mocht je nog niet in compe-
titieverband voetballen.” Verder in zijn
geheugen duikend: “Op de hoek van de
Stieltjesstraat en het Stieltjesplein was
het café-restaurant van de familie J.J.F.
Kadiks-Kleyburg, de grootouders van
Mario Kadiks (directeur van Rotterdam
Marathon) met daarnaast het café van
Jan en Mientje Wessels. Om de hoek
op het Stieltjesplein zat Arie Jansson
met zijn auto-, taxi- en fietsreparatie-
bedrijf en café The Coaster. In de jaren
dertig was Jansson ook eigenaar van de
stalhouderij op het plein. In de meida-
gen van 1940 waren daar Duitse mili-
tairen gelegerd en toen ik er later mijn
fiets stalde, liepen er ratten over mijn
schoenen. Om via de Stieltjesstraat bij
de Holland-Amerika Lijn (HAL) op de
Wilhelminakade te komen, moest je
eerst over de Binnenhavenbrug, die ik
nog heb zien plaatsen. Daarna kreeg je
de Spoorweghavenbrug, bijgenaamd de
‘koffiemolenbrug’ omdat deze draaide
zoals een ouderwetse koffiemolen.”
En: “Verder maakte Martens melding
dat het Stieltjesplein de vorm had van
een halve cirkel, maar het plein was zo
rond als een volle maan. Hardlopend
maakten we daar onze rondjes. De
verkeersagent heeft nooit midden op
het plein gestaan, maar altijd op de kop
met zijn blik gericht naar de Stieltjes-
straat, Koninginnebrug of Nassaukade.
Later is op die plaats een hoog en
zeskantig verkeersgebouwtje gekomen.
Vanaf die plek regelde een agent het
drukke verkeer dat uit de stad kwam,
bijvoorbeeld bij een interlandwedstrijd
in Stadion Feijenoord, rechtstreeks van
de Koninginnebrug naar de Nassauka-
de en de Oranjeboomstraat. Door zijn
inmenging hoefde men niet de ronding
van het plein te maken.”
Ronding
De tramlijnen 2, 3. 9 en 12 hebben tot
in de jaren zestig hun rondje gereden
over het Stieltjesplein. Daarna is de
ronding uit het traject gehaald en reden
de trams direct de Koninginnebrug op
en af van en naar de Nassaukade. In
1968 verdwenen de trams uit dit deel
van Zuid omdat toen de metro was
gaan rijden. Lou van der Hoeven tot
slot: “Mijn jeugdjaren van 1932 tot
1950 waren er mooi, maar ik denk als
de oorlog er niet was geweest, dat die
nog mooier hadden kunnen verlopen.
Het gevaar dat de Maasbruggen en
de Hefbrug gebombardeerd zouden
worden, was heel groot. Altijd waren er
geruchten over een aanval. Wij hebben
dan ook bij luchtalarm veel nachtelijke
uren doorgebracht in de kelders van
brouwerij d’Oranjeboom. Regelmatig
gingen wij vanwege het gevaar ‘s
avonds bij familie in Gouda of elders
slapen. Ook hebben wij veel nachten
doorgebracht op een Maaskruiser op
de Bergseplasen, ‘s zomers was dat
héérlijk. De wijk Feijenoord en in het
bijzonder de Nassaustraat, Vrij Entre-
pot, Oranjeboomstraat en Rosestraat
zijn regelmatig getroffen door bom-
men. Deze waren waarschijnlijk voor
de spoorbruggen bestemd. Zo gingen
althans de praatjes.”
Reageren: reinw@telfort.nl
‘Een mooie jeugd op het Stieltjesplein’,luidde de kop boven RW’smijmerZUIDhoekje in De
Oud Rotterdammer van 4 oktober. Het waren de ervaringen van J.J. Martens uit de jaren
1936 tot 1938, toen hij op het Stieltjesplein 2 woonde. ”Ook ik heb er herinneringen omdat
ik van 1932 tot 1954 op de Nassaukade 36 heb gewoond, om de hoek van het Stieltjesplein,”
reageert Loe van der Hoeven, Frans Naereboutrede 6, 2901 CM Capelle aan den IJssel.
De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Dinsdag 10 januari 2012
Pagina 19
Ratten liepen in
stalhouderij over je schoenen
- De hoek Nassaukade (links) en
het Stieltjesplein in de richting van de
Rosestraat. Het hoekpand en enkele
andere huizen staan er nog. -
- Het Stieltjesplein in de jaren zestig met rechts van de boom café The Coaster en op de hoek het café-restaurant Kadiks-Kleyburg. -
Smikkelen
op zee..
De laatste trans-Atlan-
tische periode van de
Holland-Amerika Lijn heeft
een kwart eeuw geduurd.
Tussen 1946 en 1971 on-
derhielden acht schepen de
lijndienst tussen Rotterdam
en New York. De drie ‘vlag-
genschepen’ waren Nieuw
Amsterdam, Rotterdam en
Statendam.
Al die overtochten moeten op culinair
gebied een groot feest zijn geweest.
De eerste klasse passagiers werd
in een fraaie eetzaal verrukkelijke
gerechten uitgeserveerd en aan de bar
was het prima toeven. De sfeervolle
ambiance aan boord kunnen wij nog
eens meebeleven via het boek ‘Cap-
tain’s diner’ van Sandra van Berkum
en Tal Maes. Tientallen foto’s tonen
het dagelijkse ritueel van feestelijk
lunchen en dineren. Er werd bij het
begin van de reis door de first class
passagiers (heren in smoking!) écht
met de kapitein gegeten. Diverse
foto’s getuigen van dit feestje. Overi-
gens was de sfeer in de toeristenklasse
gemoedelijker en soms zelfs gezel-
liger. Een oud-passagier vertelt dat hij
overdag voor de activiteiten zich stee-
vast met de passagiers ‘tweede klasse’
mengde. Bij de aankomst in New York
(14-09-59) van de eerste trip van ss
Rotterdam was prinses Beatrix aanwe-
zig bij het galadiner. In het boek kunt
u lezen wat zij voor heerlijks kreeg
voorgeschoteld. De keukens aan boord
waren enorm en in het boek staat een
plattegrond waarop men via nummers
kan ontdekken waar zich de fish room,
de bakery en de cold pantry bevonden.
De fraaie menukaarten waren toen al
een collector’s item en in het boek zijn
diverse exemplaren afgebeeld. Wát
er aan boord exact werd gegeten kunt
u ontdekken via vijftig recepten die
in het boek zijn opgenomen. Ik zelf
ben niet zo’n receptenman, maar ik
moet toegeven dat juist vanwege de
eenvoud en helderheid deze scheeps-
recepten mij aanspreken. Wat het boek
zo leuk maakt zijn alle verhalen er om
heen. De auteurs hebben prima onder-
zoek gepleegd en danken onder het
colofon tal van lieden die documenten
en foto’s hebben aangeleverd. Het
boek is uitgegeven door Scriptum en
kost 19,90.
Joris Boddaert
- Het Stieltjesplein vanaf de zuidelijke toren van De Hef vastgelegd in 1950 met toen
nog de in 1976 afgebroken rooms-katholieke-Stieltjespleinkerk. Foto’s Jaap Berkhout/
Bewonersorganisatie Feijenoord -