De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Dinsdag 27 november 2012
pagina 17
De Rotterdam Branch is een afdeling van de WSS, een in Engeland gevestigde, wereldwijd actieve vereniging van maritiem geïnteresseerden die zich, op welke manier dan ook, betrokken voelen bij haven en scheepvaart.
De Branch is met 270 leden de grootste ter wereld en stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en kennis van hun interessegebied te vergroten.
World Ship Society
Rotterdam Branch
door Cees de Keijzer en fotograaf Teun van der Zee
van
S
C
H
I
P
H
A
V
E
N
Een vrouwenversierder van formaat
Don Juan staat te boek als een hoffelijk vrouwenveroveraar en als zodanig heeft hij velen geïnspireerd. Molière schreef een
toneelstuk over hem, Richard Strauss wijdde een symfonisch gedicht aan zijn escapades en Mozart baseerde zijn opera Don
Giovanni op deze onweerstaanbare vrouwenverleider. In 1995 werd zelfs een film over hem gemaakt met Johnny Depp in de
titelrol en Marlon Brando en Faye Dunaway als tegenspelers. Zo spreekt de legendarische vrouwenversierder al vier eeuwen
tot de verbeelding.
Zo ook deze hoog boven het water uittorenende DON JUAN,
die is gespot vanaf een sleepboot. Het is een zogeheten PCTC
(
Pure Car Truck Carrier) oftewel ‘autoboot’, die hier in het
Calandkanaal vaart en onderweg is naar zee. De escapades
hebben zich beperkt tot het lossen van auto’s in de Brittan-
niëhaven bij de Rotterdam Car Terminal van Broekman en
hooguit de nauwe passage door de Calandbrug kan enige
spanning teweeg gebracht hebben. Met een breedte van 32,3
meter en 199 meter lengte, en daarbij de hoge opbouw, is
deze DON JUAN wel windgevoelig.
Het schip vaart voor het Zweeds Noorse WW Logistics, ge-
specialiseerd in autovervoer, dat in 1999 werd gevormd door
Wallenius in Stockholm en Wilhelmsen in Oslo. Het betreft
twee gevestigde rederijen, want Wilhelm Wilhelmsen stamt
uit 1861 en Olof Wallenius begon in 1934. De DON JUAN
is een van de 36 schepen die ingebracht zijn door Wallenius,
wat de letters OW op de boeg verklaart. Hun schepen worden
doorgaans vernoemd naar opera’s en vandaar deze naam. Zo
vaart er nog een zusterschip TURANDOT. Beide schepen
kwamen in 1995 in de vaart en hebben een capaciteit voor
5900
CEU, de afkorting voor Car Equivalent Unit.
Dat is de standaardmaat voor autovervoer, die is ontleend aan
de RT 43 Toyota Corona uit 1967. De CEU maten zijn 4,125
x 1,55 x 1,40 meter.
Ik zat op mijn gemak een bak koffie te
drinken in de messroom, want ik had
brandwacht. Tot mijn grote verbazing
zag ik iemand de messroom binnenko-
men, die mij heel bekend voorkwam.
Het was mijn grote jeugdvriend Piet
Kroon. Toen bleek dat Piet net Ham-
burg was binnengevaren, want hij voer
op de Tamos bij van Ommeren en hij
wist dat ik op de Diemerdijk voer.
Nou, dat was een grote verrassing. We
hadden heel veel te bespreken en spra-
ken af de volgende dag een paar pilsen
te gaan nuttigen, want Hamburg was
heel gezellig in die tijd. De volgende
dag gingen we op stap en kwamen in
een klein straatje, genaamd De Grote
Vrijheid, maar dan op zijn Duits. Ik
vergeet dat nooit meer. We hoorden
gezellige muziek en zagen leuke dames
voorbij schuifelen.
Snoepje
Dat leek ons wel wat, dus wij naar bin-
nen. Het bleek inderdaad leuk; er liepen
dames te dansen met heel weinig kleren
aan en ze stonden regelmatig bij ons
aan tafel, dus wij hadden het heel goed
naar ons zin. Wij maar pilsen nuttigen,
we kregen het steeds meer naar ons zin,
de dame die regelmatig bij ons aan tafel
rommelde, gaven wij ook maar wat te
drinken, want dat was wel een snoepje.
Op een gegeven moment zei ik tegen
Piet dat we maar eens moesten afre-
kenen. We riepen de ober, maar wat
bleek; de prijzen waren schandalig
hoog. Daar hadden wij geen rekening
mee gehouden, dus we hadden meer
gedronken dan dat we marken hadden.
We hoorden gelijk de obers tegen
elkaar roepen om de politie, maar met
ons steenkool-Duits konden we een
compromis sluiten. We moesten een
jasje inleveren als borg en de andere
dag komen betalen. Ik wilde mijn jasje
geven, maar die was te goedkoop, dus
moest het jasje van Piet eraan geloven.
De andere dag moest Piet met de
Tamos vroeg weg uit Hamburg, dus ben
ik ‘s middags dat jasje gaan halen en
natuurlijk betalen. Ik zag nog even die
dames zitten, die de vorige dag aan het
dansen waren. Ze zagen er wel heel an-
ders uit dan de dag ervoor, wat een af-
knappers. Enkele maanden daarna heb
ik nog met Piet gevaren op Albireo van
Van Nieveld en Goudriaan. Wij hebben
samen een hele fijne tijd gehad en veel
meegemaakt. Daarna ben ik Piet uit het
oog verloren en heb ik jaren niets van
hem gehoord. Jammer, maar misschien
dat ik nu nog wat van hem hoor.
Bennie Brohm
010- 4328460
06-47171966
Bij deze wil ik even een anekdote vertellen die ik meemaakte in 1958. Zoals zoveel jongeren
in die jaren was ik varensgezel, in mijn geval op de Diemerdijk van de Holland Amerika lijn.
Ik was matroos onder de gage, dat wil zeggen dat je wel de kwaliteiten had van matroos,
maar dat je te jong was voor de gage die erbij hoorde. Op een gegeven moment kwamen wij
in Hamburg aan (we waren met een kustreis bezig).
Dames met weinig kleren
-
De Diemerdijk in Rotterdam -
Bonn & Mees was aanvankelijk een
scheepswerf, eerst op Katendrecht en
later, na het graven van de Maashaven,
op Charlois. Het voortbestaan is niet
gemakkelijk geweest, met twee oorlo-
gen en de daarbij horende crises. De
expositie toont het bedrijf door de jaren
heen en dankzij het archief van Bonn
&
Mees is hiervan een goed overzicht
samengesteld. Ook de betrokkenheid
bij het Charloise verenigingsleven
en de mensen die er werkten/werken
worden belicht. Voorts zijn er foto’s
van de voormalige werf en wie denkt
dat verlengen van een schip iets is van
moderne scheepsbouw, heeft het mis.
Ook toen al werden schepen verlengd.
Met de beperkte beschikbare middelen
waren ze tot veel in staat. Aansprekend
zijn de veerboten en wagenveren. De
bokken zijn goed vertegenwoordigd
en ook daar ziet de bezoeker oudere
werkvaartuigen langzaam veranderen in
moderne computergestuurde. In vitrines
wordt ook aandacht geschonken aan
diverse voorwerpen en curiosa van
Bonn & Mees. De Oudheidkamer is
gevestigd in de vroegere Charloische
Apotheek aan de Wolphaertsbocht 105
en deze is elke zaterdag en zondag gra-
tis toegankelijk van 13.00 tot 17.00 uur.
Groepen op afspraak op andere tijden
mogelijk. Info 010-4806618 en www.
historisch-charlois.nl
Over het familiebedrijf Bonn & Mees
verscheen onlangs een schitterend
vormgegeven en ruim geïllustreerd
boek, waarin de (ontstaans)geschiede-
nis uitvoerig wordt beschreven. Het
boek is gerecenseerd in De Oud-Rotter-
dammer van 13 november.
Onder de titel ‘Van scheepswerf tot hijsspecialist’ is vanaf 1
december gedurende drie maanden een expositie ingericht
in de Oudheidkamer van Stichting Historisch Charlois over
de bekende firma Bonn & Mees. Iedereen heeft ze wel eens
gezien in de Rotterdamse haven, die machtig grote en sterke
hijsbokken: Matador 1, 2 of 3. De hijsspecialisten opereren
vaak in de buurt van de stad en bestaan in 2013 125 jaar.
Expositie havenbedrijf Bonn & Mees
Vrije Volk
online
Sinds vorige week is het mogelijk alle
uitgaven van de Rotterdamse editie van
Het Vrije Volk tot 1995 op internet terug
te lezen. In totaal zette de Koninklijke
Bibliotheek tot nu toe acht miljoen pa-
gina’s online van kranten en tijdschriften,
waaronder dus nu ook Het Vrije Volk. De
kranten kunnen worden bekeken via de
website van de Koninklijke Bibliotheek
of het Stadsarchief Rotterdam. Met tref-
woorden kunnen de onderwerpen worden
opgezocht.
Over een paar jaar is ook de NRC
gedigitaliseerd. Veel kranten waren/zijn
huiverig hun uitgaven ter beschikking te
stellen, omdat men dacht er geld mee te
verdienen door ze zelf te digitaliseren en
er dan een betaalde website van te ma-
ken. Inmiddels is duidelijk dat de kosten
hoger zijn dan de baten, waardoor steeds
meer kranten hun materiaal wel afstaan.
-
Hijswerken zijn een specialisatie van Bonn & Mees -