Na afloop stelt een klein deel van
de hoofdrolspelers zich voor het
filmdoek op en kunnen de aanwezigen
vanuit de zaal vertellen hoe zij de film
hebben ervaren. Overigens is Jan Smit
niet aanwezig. Na een kwartier wordt
duidelijk dat het publiek, op een enke-
ling na, zeer te spreken is. Eén meneer
is wel zeer direct in zijn commentaar.
Hij vindt het een flutverhaal. Een
belediging van het bombardement.
Gelukkig voor de ook aanwezige re-
gisseur Ate de Jong, denken de andere
aanwezigen daar heel anders over. “Ik
heb de beschietingen op het Noorder-
eiland meegemaakt en geholpen bij
het wegbrengen van de gewonden.
Mijn vrouw heeft er middenin geze-
ten. Alle waardering voor deze film.”
Een andere man: “Ik ben 84 jaar en ik
heb zitten huilen in deze stoel.”
Oude Vincent
De filmacteurs horen de vele reacties
aan. Benadrukt wordt dat de ver-
wachtingen wellicht niet helemaal
beantwoord zijn, maar dat het hier
gaat om een filmverhaal rondom het
bombardement. “Sommigen zien dat
anders.”
Opmerkelijk is dat oude, oorspron-
kelijke filmbeelden van Rotterdam
naadloos overgaan in nieuwe in scène
gezette opnames. Ook het begin en het
einde van de film zijn anders dan ver-
wacht. Daarin vertelt een oudere man
over de oorlog, daarbij kijkend over
de geweldige sky-line van het huidige
Rotterdam. Het is, zo horen we later,
de vader van één van de acteurs, die
als 14-jarige jongen het bombarde-
ment heeft meegemaakt.
Uit de reacties blijkt ook, dat het
publiek het helemaal eens is met de
opmerking dat deze film zich ook richt
op een jongere generatie. “Het is een
deel van onze geschiedenis en het is
belangrijk dat zij weten wat de oudere
generatie, die dat nu nog kan vertel-
len, heeft meegemaakt.” Treffend
wordt dit door één van de aanwezige
omschreven met: “De mensen die
hier zitten zijn nog steeds slachtoffer.
Ik zie nu beelden van wat mijn vader
meemaakte toen er een bom op ons
huis viel. Bedankt voor deze film. Ik
heb ook een advies: sleep je kinderen
naar deze film toe. Zodat ze zien wat
er toen is gebeurd.”
Duitsers
Opmerkelijk is ook het verhaal van
een aanwezige die vertelt dat hij van
zijn inmiddels overleden vader de haat
tegen Duitsers heeft meegekregen.
Dat ging zelfs zover, dat zijn kinderen
ooit op een camping kwamen vragen
of ze met Duitse kinderen moch-
ten spelen. “Later is dat gelukkig
veranderd. Door deze film houden
jullie mij een spiegel voor en het heeft
diepe indruk bij mij achtergelaten. Het
is niet zomaar een liefdesverhaaltje.
Als er een tweede deel komt, zal ik
graag mijn haar zwart verven en mijn
bijdrage leveren.”
Als het publiek langzaam de zaal
verlaat, praten we nog even na met
regisseur Ate de Jong over de aanvan-
kelijk niet zo prettige reactie van een
aanwezige.
“Het Bombardement is geen docu-
mentaire, maar een filmverhaal verwe-
ven met waarheidsgetrouwe beelden.
Ik begrijp best dat sommigen mis-
schien iets anders hadden verwacht.
Met deze film proberen wij ook de
jongere generatie een deel van de ge-
schiedenis mee te geven. Gelukkig is
de overgrote meerderheid van de aan-
wezigen deze morgen wel te spreken
over de film.” Zoals een meneer die
een oud fotoboek met opnames van
Rotterdam na het bombardement aan
de regisseur laat zien. Die vertelt hem
dat hij zich uitvoerig heeft verdiept in
Rotterdam tijdens de oorlog.
Ook een mevrouw blikt nog graag
terug met Ate de Jong. “Iedereen heeft
zijn eigen moment van herkenning.
Die verhalen gaan nooit meer weg,
die blijven hangen. Ik vind dat je het
heel goed hebt gedaan en ben hele-
maal om na het zien van de film.”
De regisseur is duidelijk blij met de
reacties op zijn film waarover hij, zo
vertelt hij, twee jaar heeft gedaan.
Bab Riem Vis
De Oud
Dé gratis krant voor de 50-plusser
Oplage: 122.000 ex.
Donderdag 27 december 2012 - Jaargang 8, nr. 26
Verzilver uw goud!
Inkoop van goud, zilver en munten
Dorpsweg 74a, Rotterdam
T 010-4803001 Open: di. t/m za. 09.00-17.00 u.
        
        
DOR12
1912 -2012
Het beste wat ú nog
kunt geven!
Huilen bij Het Bombardement
“Ik was tien jaar en ik weet nog goed dat er soldaten in de stad
waren en dat ik plat op mijn buik naar hen lag te kijken. We
woonden in de Jonker Fransstraat en in de film was het precies
zoals toen. Ik bedank de makers op alle fronten voor deze film.”
Op uitnodiging van het Nationaal Ouderenfonds en Dutch Film
Works woonden vorige week zo’n tweehonderd ouderen de mor-
gen na de première een gratis voorstelling bij van Het Bombarde-
ment in Pathé Feyenoord. Vergezeld van een familielid of vriend
waren zij naar deze bijzondere filmmorgen gekomen. Een abso-
luut indrukwekkende film waarin hoofdrolspeler Jan Smit laat
zien dat hij meer kan dan zingen alleen. Een film ook waarin zich
een liefdesdrama afspeelt als gevolg van het bombardement.
Uw eigen leven blijven
leiden met de juiste zorg
Alles naar wens
Uw igen leven blijven
leiden met de juiste zorg
088 8 233 233
Alles naar wens
Deze week o.a.:
Vieze boekjes
uit Denemarken
pag. 3
Een
onafscheidelijk
duo
pag. 9
Een zeldzame
foto die vragen
oproept
pag. 17
Avonturen
met een
bollenveld
pag. 21
- Na afloop discussiëren de ouderen met de regisseur en enkele spelers. (foto Dick Riem Vis) -
- Regisseur Ate de Jong ‘tijdens’ het bombardement -
De Oud
Dé gratis krant voor de 50-plusser
Oplage: 122.000 ex.
De medewerkers van
wensen u
een gelukkig 2013
1 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...28