De Oud Rotterdammer Week 24 - page 7

De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Ouderen lopen niet allemaal met een
stok of rollator, ze rijden niet in oude
auto’s, ze fietsen niet alleen als het
mooi weer is, ze zijn niet ontevreden
over het openbaar vervoer en ze willen
graag tot hun 85ste levensjaar blijven
autorijden, alleen niet in het donker.
“Het beeld van ouderen in het verkeer
kan dus worden bijgesteld, de oudere
is geen zondagsrijder”, aldus Manon
Vanderkaa directeur van de Unie
KBO.
Rijbewijs
Bijna drie van de vier senioren heeft
een geldig rijbewijs. De auto waarin
ze rijden, is redelijk nieuw: de mees-
ten (56%) hebben een nieuw gekochte
auto. Dat autorijden doen ze niet
slecht, zo vinden ze zelf. De senioren
geven zichzelf daar het rapportcijfer
7,8 voor. Maar eerlijk is eerlijk, als
ze opnieuw examen zouden moeten
doen, verwacht 29% te zakken voor
het theorie-examen en 12% voor het
praktijkexamen.
Sommige senioren - twee van de tien
om precies te zijn - zijn wel eens
bang tijdens het autorijden. Vooral ‘s
nachts en bij het rijden op de snelweg.
Liefst de helft van alle ondervraagde
senioren vermijdt bij voorkeur de spits
en het rijden in het donker. De leeftijd
waarop senioren verwachten door te
gaan met autorijden is gemiddeld 85
jaar. De belangrijkste redenen om te
stoppen zijn een sterk teruglopend
gezichtsvermogen (27%), een sterk
afgenomen reactievermogen (22%) en
geheugenverlies (15%).
Hele-jaar-door-fietsers
Acht van de tien Nederlandse senioren
fietsen en niet alleen bij mooi weer.
De helft van de fietsende senioren
springt het hele jaar door op het zadel.
Bijvoorbeeld om even langs te gaan
bij anderen (25%), om boodschappen
te doen (22%) of een fietstocht te ma-
ken (60%). 32% heeft een elektrische
fiets. Een fietshelm is nog niet echt
populair bij de Nederlandse senioren:
slechts 8% gebruikt ooit een fietshelm,
en dan waarschijnlijk ook nog voor de
racefiets die erg populair blijkt onder
65-plussers.
Los lopen
Alhoewel het beeld bestaat dat de
meeste ouderen lopen met een stok of
rollator, is de werkelijkheid anders.
Negen van de tien senioren die wande-
len, hebben helemaal géén hulpmid-
delen nodig. Bij de overige 10% is
de wandelstok het meest gebruikte
hulpmiddel (53%), gevolgd door de
rollator (28%). Gelukkig maar, want
om een zebrapad over te steken, moet
je best snel zijn: slechts twee van de
tien senioren krijgen daar gewoonlijk
voorrang.
OV is best okay
Zeven van de tien Nederlandse
senioren gaan wel eens met het open-
baar vervoer, het vaakst met de bus
(49%), gevolgd door de trein (36%).
Alhoewel het beeld bestaat dat ze daar
erg veel over mopperen, zijn negen
van de tien oudere reizigers daar
best tevreden over. Het OV krijgt het
gemiddelde rapportcijfer 7,4 voor de
frequentie van rijden, afstand tot het
station, de reistijd, de stiptheid, hygi-
ëne en klantvriendelijkheid. Vrijwel
alle senioren die regelmatig met het
OV reizen, hebben een OV-chipkaart
(97%). Bij slechts 3% levert deze
kaart problemen op, het meest bij de
selectie van de keuzedagen.
Veel media schetsen een karikatuur van de hedendaagse vijftigplusser. Ze kunnen niet autorijden, niet fietsen en niet overweg met het openbaar vervoer. De werkelijkheid is anders. Dat
weten wij, vijftigplussers, natuurlijk wel, maar het wordt nu ook nog eens nadrukkelijk bevestigd door een onderzoek dat bureau TeraKnowledge uitvoerde in opdracht van ouderenorga-
nisatie Unie KBO.
Clichés ouderen in het verkeer kloppen niet
Erf- en schenkingsrecht
Opheffing huwelijkse voor-
waarden
In de tijd dat ik nog zakelijke redenen
had, ben ik gehuwd op huwelijkse
voorwaarden. Thans lijken die mij
overbodig. Moet mijn echtgenote, als
ik zou overlijden, erfbelasting betalen
over mijn nalatenschap?
Huwelijkse voorwaarden zijn vrij
gemakkelijk op te heffen met een
beschikking. Neem daarover contact
op met een notaris. In hoeverre uw
huwelijkse voorwaarden nog van
toepassing zijn op uw zaken uit het
verleden, weten wij niet, omdat
we de inhoud ervan niet kennen.
Meestal zijn huwelijkse voorwaar-
den trouwens gekoppeld aan een
testament in een huwelijksboedel.
Uw notaris kan aan de hand van uw
testament en voorwaarden bepalen
of het zin heeft de voorwaarden te
beëindigen. Meestal wel, als ze nog
gelden en beiden willen het niet
meer. Uiteraard zijn hiermee kosten
gemoeid voor een notaris. Wilt u
zich eerst goed op de hoogte stellen,
koop dan een almanak over erfrecht
of kijk op internet.
Financiële zaken
‘Scheefwoners’ niet ver-
plicht te verhuizen
Wij wonen, zoals dat heet, ‘scheef’.
Ons gezamenlijk inkomen is te
groot voor een sociale huurwoning.
Toch willen we niet verhuizen naar
bijvoorbeeld een zorgappartement
in de vrije sector. Het probleem is
dat als één van ons overlijdt, de
ander niet meer de hogere huur kan
opbrengen, denken wij. We willen
niet steeds weer verhuizen. Is over
dit probleem nagedacht?
Een ‘scheefwoner’ is niet verplicht
te verhuizen naar een vrije sectorwo-
ning. U gaat als ‘scheefwoner’ maar
twee procent per maand méér huur
betalen dan de normale huurverho-
ging en bovendien is het de vraag of
dat ook in de komende jaren zo zal
zijn. Stel dat u nu voor uw woning
650 euro aan huur per maand betaalt.
Dan is twee procent maar 13 euro
méér per maand. Er zijn boven-
dien woningbouwverenigingen die
‘scheefwoners’ helemaal niet extra
belasten en hun extra afdracht aan de
regering uit andere middelen betalen.
Dus u kunt blijven zitten waar u zit!
Toch valt in sommige situaties aan te
raden naar een mooier en comfor-
tabeler zorgappartement in de vrije
sector te gaan. Zeker als u het samen
kunt betalen. Overlijdt een van de
twee en is er onvoldoende geld om
de huur nog te betalen, dan zijn er
genoeg instanties om u te helpen om
toch maar weer goedkoper te gaan
wonen. U krijgt dan ook bepaalde
prioriteiten. Maar het is en blijft iets
dat u zelf moet beslissen.
Van een koopwoning naar huurwo-
ning
Mijn man woont in een verpleeghuis.
Wij zijn getrouwd en hebben een
koopwoning. Mijn man heeft aow en
pensioen. Ik word volgend jaar 65 jaar.
Ik overweeg om een 55plus woning te
huren en de woning te verkopen. Kunt
u aangeven wat de financiële gevolgen
hiervan kunnen zijn?
Het lijkt inderdaad verstandig uw
huidige koopwoning (lastenvrij?) te
verkopen en een (kleinere?) sociale
huurwoning te nemen. Maar let er
wel op dat het vaak heel moeilijk
is dit soort woningen te krijgen.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf
hoeveel u voor de koopwoning gaat
krijgen.
Sparen voor kosten van
begrafenis of crematie
Mijn zuster en ik filosoferen over
het geld dat is gereserveerd voor
onze begrafenis. Omdat wij in de
toekomst zelf hulp en zorg moeten
inkopen, vragen wij ons af of dit
begrafenisgeld geoormerkt gestald
kan worden bij een bank. Hopelijk
duurt het nog even, maar als de
toekomst er uit gaat zien zoals hij
ons nu lijkt, zullen wij tot de laatste
cent zorg en hulp moeten inkopen tot
zelfs het begrafenisgeld op is. Dat
kan de bedoeling niet zijn, maar zo
gebeuren er wel meer dingen waar
achteraf niet goed over is nagedacht.
Eigen bijdragen aan zorg en hulp
zijn altijd gebonden aan uw inkomen
en uw vermogen als dat boven de
21.000 euro per persoon uitkomt.
Dus de kans is niet zo groot dat uw
(laatste) spaarcenten voor een begra-
fenis daaraan opgaan. Tenzij u dat
geld zelf wil besteden bij uw leven.
Wilt u zekerheid dat er geld is voor
uw begrafenis, sluit dan een deposito
af bij een uitvaartverzorger of neem
een verzekering. Banken bieden
geen specifieke uitvaartdeposito’s.
Aow en pensioen
Samenwonende aow’ers
krijgen ieder minder
Als twee aow’ers gaan samenwonen,
hoe ziet het er financieel dan uit?
Beiden hebben een klein pensioentje.
Als twee aow’ers samenwonen,
krijgt ieder de aow voor gehuwden:
bruto € 734,41 per maand, exclusief
vakantietoeslag. Voor alleenstaan-
den is dat € 1074,25 bruto. Dat is
meer, omdat je als samenwonenden
lagere kosten voor levensonderhoud
hebt, bijvoorbeeld doordat je maar
een keer huur betaalt. Voor kleine
pensioentjes heeft samenwonen geen
effect.
Vragenrubriek voor lezers over uitkeringen, consumentenzaken, rechten (zoals erfrecht), belastingen en andere financiële zaken. Uw vragen worden
anoniem in deze uitgave behandeld en onze deskundigen zullen proberen u persoonlijk een maatwerkantwoord te geven. U kunt uw kwesties sturen naar
of naar Postbus 113, 2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel. Graag met vermelding van rubriek ‘Rechten en Plichten’.
Dinsdag 10 juni 2014
pagina 7
De meeste clichés en vooroordelen over ouderen in het verkeer kloppen niet, zo blijkt uit
onderzoek dat onderzoeksbureau TeraKnowledge in opdracht van seniorenorganisatie Unie
KBO in april heeft verricht onder Nederlandse 65-plussers. De veelgehoorde klacht dat
ouderen niet meer meekunnen in het verkeer en een gevaar op de weg vormen is volstrekt
onterecht en veelal gebaseerd op incidentele gevallen, die klaarblijkelijk meteen tot norm
verheven worden. Want in werkelijkheid zijn Nederlandse 65-plussers zeer mobiel en actief,
zo toont het onderzoek aan.
?
Zestig procent van de Nederlandse 65-plussers maakt regelmatig een fietstocht
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...28
Powered by FlippingBook