De Oud Rotterdammer Week 46 - page 5

Ken je dit nog? Een fenomeen uit de jaren zeventig. Volwassen vrouwen in de schoolbanken. Wat is hier
aan de hand? Herkent u wellicht iemand op de foto, die werd genomen in een klaslokaal in de Afrikaan-
derwijk in 1977? Weet u toevallig wie de mannen voor de klas zijn? Heeft u herinneringen aan soortgelij-
ke klassen? We zijn weer heel benieuwd naar wat u allemaal weet over deze foto! Stuur uw herinneringen,
verhalen en anekdotes naar:
of naar De Oud-Rotterdammer, Postbus 113,
2910 AC Nieuwerkerk aan den IJssel. u kunt ook reageren via de website
Daar is ook de foto groter (beter) te zien.
R.M. Boer: “Dit is station Blaak. Mijn eerste her-
innering aan dit station is dat ik vanuit Kralingen
met tramlijn 1 vanaf de Honingerdijk tezamen
met mijn moeder en grootmoeder naar dat station
gereden ben. Ik had destijds, in 1953, kinkhoest
gehad en moest van onze huisarts, dokter Born-
haupt, voor veel Kralingers welbekend, zeelucht
inademen, omdat daar meer jodium in zit. Aan-
gezien een oom en tante in Vlissingen woonden,
gingen we met de trein vanaf station Blaak naar
Vlissingen. Van mijn moeder weet ik dat die trein
voorbij de Moerdijkbrug soms stapvoets moest
rijden, omdat links en rechts van de spoorbaan de
landerijen nog onder water stonden vanwege de
watersnood.”
W. van Kwawegen: “De foto is het Maasstation.
Daar heb ik de volgende herinnering aan. Elke
zondagavond ging ik van 1952 tot en met 1954
met de trein mee. In van die houten rijtuigen, naar
militaire dienst in Ermelo. Daar had ik een fiets
staan. Dan was ik zo in de Generaal Spoorkazer-
ne. Anders moest je een half uur lopen. Er werd
dikwijls aan de noodrem getrokken. Dan stond
je weer een poosje stil. Op het Witte Huis stond
vroeger een reclamebord van Van Nelle koffie en
Thee. Je kon ook met de rederij op de Lek. Dat
was een raderboot. Die voer van Schoonhoven
naar Rotterdam. Op maandag gingen er altijd veel
koeien mee voor de slacht. Hadden ze toch nog
een leuke laatste reis.”
J. Wolthuis: “Het is station Blaak. Ik heb er vaak
gereden. ik was machinist bij de spoorwegen.”
Dick Janszen: “Deze mooie foto van een aanko-
mende trein (Irene - Locomotief met wagons) in
het bovengrondse Station Blaak met het Witte
Huis op de achtergrond, roept bij mij nostalgische
herinneringen op. Ik denk terug aan zomerva-
kantie 1965 of 1966. We woonden nog maar net
in de Alexanderpolder. Ik was 12 of 13 jaar en
reisde voor de eerste keer alleen met de trein, van
mijn grootouders in Koog a/d Zaan terug naar
Rotterdam. Mijn grootvader bracht mij eerst met
de trein van Koog a/d Zaan naar Amsterdam,
waar ik moest overstappen op de trein naar Rot-
terdam. Op Amsterdam CS legde opa mij uit hoe
je de gele dienstregelingsborden moest lezen. Die
borden zijn nog steeds hetzelfde en ik moet altijd
aan dat moment terugdenken wanneer ik daarvan
af lees. Toen ik eenmaal, nu alleen, in de trein
naar Rotterdam zat, zag ik dat het hard kartonnen
spoorkaartje geldig was voor bestemming Rotter-
dam CS óf Rotterdam Blaak. Ik vroeg nog even
aan de conducteur en inderdaad dezelfde trein
reed na Rotterdam CS door naar Station Blaak,
richting Rotterdam-Zuid. Nog nooit eerder had ik
over het luchtspoor gereden. Ik was gefascineerd
dit nu mee te maken. Langs het Hofplein, de ach-
terkant van het politiebureau en het stadhuis, de
Sint Laurens, over de Hoogstraat, een geweldig
gezicht. Eenmaal op Station Blaak aangekomen
merkte ik dat het perron van staal was. Het was
een warme dag en het staal gaf ook warmte af.
Nog even heb ik een tijdje staan kijken vanaf het
perron over de Blaak waar ik de tramleidingen
van bovenaf zag en al die drukte. Het maakte
grote indruk. Kort voordat het luchtspoor buiten
gebruik kwam heb ik in 1992 er nog een fotoserie
van gemaakt om later aan mijn dochter te kunnen
laten zien, zij werd rond die tijd geboren.”
Elly Kerssen: “Ik woonde in Rotterdam west,
werkte in Zwijndrecht en ging iedere dag met de
trein naar Zwijndrecht. In 1961 ben ik met mijn
ouders in Zwijndrecht gaan wonen. Je had op het
station ook automaten waar je een kroket uit kon
halen. Nu is het station Blaak.”
Ruud Kuipers: “Dit is station Blaak. De foto is
van 1973. Het station is gebouwd in 1877 en toen
heette het Rotterdam Beurs, genoemd naar het
naastgelegen beursgebouw en lag aan het zoge-
naamde luchtspoor. Dat was een ruim twee kilo-
meter lang spoorviaduct, dat begon bij Rotterdam
Hofplein en eindigde net over de Maasbruggen
op zuid. Dit was de enige spoorlijn in Nederland
die dwars door een historische stad ging. In 1940
werd het beursgebouw gebombardeerd, in 1941
ging de beurs naar de Coolsingel en in 1945 kreeg
het station de naam Rotterdam Blaak. Uiteindelijk
is alles afgebroken en ging de trein vanaf 1993
ondergronds. Ik weet nog heel goed als je vroeger
over de markt liep en die treinen kwamen voorbij
dat het een oorverdovend lawaai was. Dan is het
nu voor de omwonenden wel een verbetering. Het
gebouw ernaast is het Witte Huis, ooit het hoogste
kantoorgebouw van Europa.”
Stef Stolk: “De getoonde trein wordt getrokken
door een elektrische locomotief uit de NS-serie
1100 en is op weg naar het Centraal Station. De
locomotief was toen nog in de donkerblauwe uit-
voering en nog niet voorzien van een kreukelzone
in de vorm van een gele ‘botsneus’, zoals die
vanaf 1978 werden aangebracht ter beveiliging
van de machinist. Op de achtergrond bevindt
zich het uit 1898 daterende Witte Huis dat met
een hoogte van 43 meter een tijdlang gold als het
hoogste kantoorgebouw (wolkenkrabber) van
Europa. Het Witte Huis overleefde het Duitse
bombardement van mei 1940.”
Ria Mast: “Dit is het Blaakstation is. Ik werkte bij
Mees en Zonen ernaast. Tussen de middag ging ik
er tomatensoep en een broodje kroket eten.”
W.H. van den Dool: “Afgebeeld is NS-station
Blaak, als deel van het spoorviaduct tussen Wil-
lemsspoorbrug en Station CS, gezien naar het
zuiden, dus richting spoorbrug. Uiteraard links
het Witte Huis. Gezien de samenstelling van de
trein, de rijrichting en de stand van de zon moet
het hier gaan om de D-trein uit Parijs, de PD 117,
die rond 17.20 uur op CS diende te arriveren. Het
front van de locomotief is verkort in L-vorm van
het frontsein naar de toenmalig ingevoerde zegel
van frontsein in A-vorm. Bij deze loc uitgevoerd
met de sluitlamp links op de foto (op de hoek van
het raam). De trein passeert hier met de toegela-
ten snelheid van 50 kilometer per uur.”
John van der Horst: “Jarenlang reisde ik vanaf
dit station naar Dordrecht voor mijn werk. Na
dit station volgde de armoedige troosteloosheid
van het Stieltjesplein en de achterkanten van de
Rosestraat en Oranjeboomstraat, Gerard Cox
heeft hier nog een lied over gezongen. Even terug
naar Blaak, beneden was er een loket voor kaart-
verkoop en een kleine restauratie, boven op de
perrons waren twee snackautomaten, die elke dag
voorzien werden van verse kroketten. Ik herinner
mij een alleraardigst kalend mannetje die gekleed
in een zwarte broek en een wit kort jasje vanuit
de restauratie beneden, de brede trap naar boven
besteeg met een blad vol verse waar voor de twee
automaten boven, zoals die van de Febo, jullie
kennen ze wel. Dat mannetje moest ook elke
keer het spoor oversteken voor de automaat aan
de andere kant, doodsangsten stond ik uit, zo al
balancerend met dat blad kroketten over het spoor
legde hij elke dag zijn leven in de waagschaal.
Als een onneembaar bastion stond station Blaak
midden in het oude stadsleven van toen, onder
zijn robuuste ijzeren geklonken skelet werd de
rommelmarkt gehouden, je kon er ook honden,
konijnen en andere kleine dieren kopen, tja dat
kon toen nog! Er werd daar uitgebreid aan handel
in bromfietsmotorblokjes gedaan, broederlijk
tesamen lagen daar de JLO, Sachs, RAP, Zundapp
en Solexjes op straat in de schaduw van het Witte
huis, wat heb ik een fijne tijd gekend rond dat sta-
tion Blaak. Als een soort pukkel op het luchtspoor
staat ze nog steeds op mijn netvlies.”
Wachten op de trein met lekkere snack
Met de ‘Ken je dit nog’ van 17 oktober haalden we wel iets op onze hals. Aan het
Station Blaak op de foto bleken zo ongeveer al onze lezers een herinnering te heb-
ben. Daarom hier slechts het topje van de ijsberg aan reacties. Maar we komen er
in één van de komende kranten beslist op terug. Opvallend terugkerend aspect:
de wachtende reiziger, die genoot van de snacks die je bij het station kon kopen.
De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Dinsdag 14 november 2017
pagina 5
149
Ken je dit nog?
151
Nr.
Nr.
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...28
Powered by FlippingBook