De Oud Rotterdammer Week 8 - page 1

Wegens de restauratie van de
Maastunnel is er deze dagen
veel aandacht voor verhalen
rond onze tunnel. Ik kan er
daar ook eentje aan toevoe-
gen.
In de jaren vijftig kwamen wij, mijn
zus en ik en onze ouders regelmatig
op bezoek bij onze tante Nelly en oom
Henk, waar wij zeer gesteld op waren.
Nelly was een zus van mijn vader en
Henk was electriciën bij de Maastun-
nel. Nu ben ik ook elektrizijn (dat is
Rotterdams) en meer geworden, dus
ik weet nu heel goed waarom hem al
die dingen overkwamen. Elektrizijns
zijn altijd inventieve mensen, dus
die worden altijd erbij geroepen als
er weer eens een buitenmodel klusje
moet gebeuren.
Uitverkoren prooi
Nu waren in de Maastunnel tijdens de
bouw voor de verlichting bijna overal
inbouw-armaturen toegepast, die in
de muren waren ingebouwd, met een
glazen ruitje ter bescherming van de
gloeilamp. Die ruitjes waren natuurlijk
voor elke Rotterdamse straatjongen
een uitverkoren prooi, dus die waren
bijna altijd kapot. Men had al van alles
geprobeerd, maar niets gevonden,
dat wel heel bleef. Dus werd Henk
geroepen.
“Henk, weet jij daar nou niets op?”
Nu wist Henk dat ook niet, maar zoals
elke elektrizijn ging hij voor zo’n
probleem niet opzij en hij dook in
zijn uitgebreide kennissenkring (heet
tegenwoordig een netwerk) en vond
een glashandelaar die hem daarmee
wel helpen kon. “Ja”, zei Henk, “maar
dat geloof ik zo maar niet! Dus wil ik
dat eerst wel eens uitproberen. Ik had
vroeger ook die leeftijd, dus weet ik
wel wat ik moet doen om het kapot te
krijgen.”
Demonstratie
Dus er kwam een passend ruitje
van dat onbreekbare glas op tafel en
Henk mocht daarop proberen of het
werkelijk niet kapot te krijgen was.
Ze hebben van alles geprobeerd, met
voorhamers, knotsen van beitels, maar
nee, het wilde niet kapot. Uren later
was Henk overtuigd en zei: “Daar-
mee ga ik naar de baas.” Dat was de
beroemde heer Vreugdenhil, die in die
jaren, waar ik bij was, vaker ter sprake
kwam.
Henk: “Meneer Vreugdenhil, ik heb
het gevonden!”
Heer Vreugdenhil: “Laat maar eens
zien, Henk, ik ben benieuwd.”
Er werd een demonstratie opge-
tuigd met de zwaarste hamer uit de
werkplaatsen van de Maastunnel. Het
ruitje lag mooi vlak op een oersterke
werkbank. Henk hief de voorhamer en
gàf een dreun!
Wet van Murphy
Het was natuurlijk niet handig dat op
het nette kantoor van heer Vreugden-
hil te doen, want weken later vond
men nog overal de splinters... Dat
ruitje had inmiddels teveel beleefd en
sprong in duizenden gruzelementen.
Daarvoor bestaat een wet, de wet van
Murphy, die gaat over eigen wil van
levenloze dingen. In dit geval dacht
die ruit duidelijk: “Ik laat niet met me
sollen, dus nú spring ik kapot!”
Mijn oom Henk heeft het mij zelf
verteld. Ik schaamde mij kapot, zei hij,
maar de heer Vreugdenhil, die blijk-
baar ook nogal wat levenservaring
had, liet blijken, dat hij Henk wel ge-
loofde, dat die bij voorgaande proeven
van de kwaliteit was overtuigd. Dus
zijn die ruiten later overal toegepast en
bijna nooit kapotgeslagen. Zij hadden
natuurlijk voor de demonstratie een
nieuw ruitje moeten nemen.
Glijbaan
Henk maakte ook eens een andere
toestand mee. Iedereen die de foto’s
van de tunnelroltrappen bekijkt, ziet
dat er op vrije brede wanden tussen de
roltrappen, waarop ook de leuningban-
den voortrollen, tussen die leuningen
op regelmatige afstand latjes in de
breedte zijn gemonteerd. Die zitten er
nu al 60 jaar! Maar waarom?
Oom Henk vertelde ons in die tijd
dat er klachten van het tunnelpubliek
waren gekomen over waaghalzen, die
de roltrappen, althans daartussen de
roltrapwanden gebruikten als glijbaan.
Dat ging prima, want die dingen
waren en zijn spiegelglad gelakt
en breed genoeg. Nu was het geen
wonder dat er klachten kwamen, want
de valwetten van Newton leren ons
dat de eindsnelheid van een vallend/
glijdend lichaam over die hoogte bijna
60 kilometer per uur bedraagt en dat
is voor een gewone roltrapberijder
bijna oneindig hoog! Met die snelheid
kwamen die lichamen naar beneden
tot grote schrik van de mensen op de
roltrap en vooral voor de mensen, die
beneden stonden te wachten om ook
naar boven te gaan.
Hernia
Nu eindigden die glijbanen op een
vrij lang horizontaal stuk, waarmee
die lichamen als het ware gelanceerd
werden tussen het publiek door. Die
mensen stonden in de rij voor de
roltrappen en niet ertussen natuurlijk,
dus vlogen die lichamen tussen die
mensen door ergens op de vloer.
Nu is die gang vrij lang dus dat
ging wel. De smak die de lichamen
maakten tussen de schuine glijbaan
en het horizontale deel moet geweldig
geweest zijn en vermoedelijk oorzaak
van menige hernia. Maar onkruid
vergaat niet, dus dat is niet erg.
Dwarslatten
Oom Henk was niet zo humoristisch
aangelegd, maar tijdens het vertellen
kwam hij al niet bij van het lachen,
dus het duurde wel even voor wij door
hadden, wat hij nu eigenlijk vertelde.
Henk was gevraagd wat daartegen
te doen was. “Dat is niet moeilijk,
schroef er dwarslatten op, dan laten
ze dat wel uit hun hoofd!” Zo gezegd,
zo gedaan en zitten ze er nu nog altijd
op. Henk moest eens weten, dat deze
dingen nu nog ter sprake komen. Hij
is in 1967 met pensioen gegaan en in
1982 overleden.
Hans de Jong
neefje van oom Henk
‘Elektrizijn’ Henk en zijn Maastunnel
De Oud
Dinsdag 20 februari 2018 . Jaargang 14, nr. 4
Deze week o.a.:
Eddy Pieters
Graafland
Pag. 5
Smeetsland
Pag. 9
Widerhorn
100 jaar
Pag. 15
Henk
Jettinghof
Pag. 17
Oplage: 122.000 ex.
OPENING 3 MAART
Krabbendijkestraat 79 - 3086 LP Rotterdam
Tel. 010 - 480 05 14
ZIEZO EYE
FASHION
70% korting
op correctie monturen
Zonnebrillen vanaf
€ 12,50
Bent u op zoek naar stijlvolle en
betaalbare producten voor in en
rondom het huis?
Neem dan een kijkje op onze website.
Dag en Nacht bereikbaar 010-3070937
plechtigheid en condoleance,
condoleance boek, bloemen,
koelingskosten, kosten crematie,
aangifte overlijden.
- Incl: Begeleiding en verzorging uitvaart.
- Laatste verzorging, vervoerskosten,
uitvaartkist, 50 kaarten, 50 consumpties,
- Uitvaart compleet € 3695,-
Uitvaart basis € 2750,-
Budget uitvaart
v.a € 1495,-
1 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...24
Powered by FlippingBook