De Oud Rotterdammer Week 8 - page 18

Al rijdend bedenk ik dat 70 jaar gele-
den hier mijn opa en oma woonden, in
een prachtige weidse polder. Er lagen
buurtschappen, het Waterschip en
De Heij, er liepen doorgaande wegen
zoals Jachtdijk, Hil en Heijschedijk.
Ze verbonden Charlois, Rhoon, Pernis
en Heijplaat met elkaar. Dat alles is
verdwenen, totaal verdwenen. De
herinneringen en emoties krijgen de
overhand en ik zet de wagen stil op
een parkeerstrook en bekijk nu wat
rustiger het hele industriecomplex.
Veel van mijn jeugdherinneringen
liggen in dat gebied. Logeren bij
opa en oma, later veel vlotje varen,
schaatsen en zwemmen in de putten
van de toekomstige havens. Waarom
moest al dat moois verdwijnen? Het
antwoord weet ik wel: Rotterdam was
nà de oorlog volop in beweging met
de wederopbouw en de aanleg van
nieuwe haventerreinen. Het gebied
waar mijn opa woonde was al in 1929
onteigend, de oorlog had roet in het
eten gegooid. Alle activiteiten stonden
op een laag pitje, maar vanaf 1947
ging Rotterdam er in dit gebied flink
tegenaan. Huizen en boerderijen ge-
sloopt, stukken polder opgespoten. Als
kind zagen wij de veranderingen, maar
ik kon toch nog bij mijn grootouders
logeren. Hij had een grote tuinderij
en nam mij graag mee het land op, al
vertellend wat hij zoal verbouwde.
Soms gingen we met paard en wagen
naar Rhoon, waar hij administratieve
zaken afhandelde in herberg ‘Het
Wapen van Rhoon’. Ook verhaalde
hij over de oorlogsjaren. Dat er in mei
‘40 ineens drie Duitse soldaten achter
hem stonden. Hij moest ‘mitkommen’
en ze wezen naar zijn huis. Terwijl in
de verte zwarte rookwolken omhoog
dreven en de vlammen er doorheen
schoten - vliegveld Waalhaven stond
in brand - zaten die drie daar lekker
aan tafel te schransen, want het bleek
dat ze honger hadden.
Munitietransporten
Moeilijker vond hij het te vertel-
len over de munitietransporten waar
hij aan moest meedoen. Boeren en
tuinders die een paard hadden werden
door de Duitsers gedwongen, gevor-
derd heette dat, munitie te vervoeren
en hoe verder in de oorlog, hoe meer
dat ‘s nachts gebeurde vanwege de ge-
allieerde luchtaanvallen. Het transport
moest door de Maastunnel of over de
bruggen. En de paarden wilden nogal
eens uitglijden, zowel op de bruggen
als bij het in- en uitgaan van de tunnel.
Hij heeft toen heel wat benauwde uur-
tjes meegemaakt. We moesten altijd
stapvoets rijden met onze zwaarbela-
den karren. Maar de landhonger van
Rotterdam ging door. “Arie. Nog even
en dit hele stuk gaat er eveneens aan”,
en hij zwaaide met zijn arm richting
het stuk polder dat nog over was.
Wielewaal
Toen ook hij aan de beurt was om ver-
plicht te verhuizen en zijn landerijen
in de gulzige bakken van krakende
baggermolens verdwenen, werd dat
een huisje in de rustige wijk Wiele-
waal, tegen Charlois aan. Inwonend
bij zijn dochter met haar gezin, die
ook weg moest van de Jachtdijk.
Daar zocht ik hem regelmatig op. Hij
leek tevreden, maar het fleurige was er
af. Hij leek op een emigrant in Canada
of Australië, die graag terug wil, maar
weet dat dat nooit meer zal gebeuren.
De vitale tuinder, die ruimte om zich
heen nodig had, kon nu alleen nog
maar wat wandelen en thuiszitten.
Mijn vrienden en ik konden in die
jaren naar hartelust genieten van het
ruige gebied dat ontstaan was, nu de
vroegere polder omgewoeld en ver-
woest werd. Opgespoten land, diepe
plassen. Om te spelen was het uniek.
Nieuwe havens
Uiteindelijk ontstonden er drie nieuwe
havens: de Prins Willem Alexander
haven, de Prinses Margriethaven en de
Tweede Eemhaven. Containerbedrij-
ven vestigden zich er graag, maar zijn
ondertussen al weer verder getrokken
naar de Maasvlakte. Rozenburg en
de Botlek werden de gebieden voor
de chemische industrie. Rotterdams
landhonger leek onverzadigbaar.
Welvaart en vooruitgang waren de
toverwoorden, maar al die boeren en
andere mensen die gedwongen werden
hun akkers en huizen te verlaten voor
de havenuitbreidingen, ach, daar werd
en wordt weinig over gesproken.
Het is echter wel de keerzijde van de
medaille!
Ik hoef alleen maar aan mijn opa te
denken. Aan de uitgebluste indruk die
hij na zijn verhuizing uitstraalde.
Ik richt me weer op het stuur. Start en
vervolg mijn weg richting Heijplaat,
probeer de sombere gedachten te ver-
drijven. Want hoe je het ook wendt of
keert, het leven is wel door gegaan.
Arie van der Stoep
Het stille verdriet van mijn opa
Met de auto rijd ik over de Vondelingenweg, van Pernis naar Heijplaat. Ben in geen jaren hier ge-
weest, maar heb uit nostalgie deze buurt weer eens opgezocht. Ik volg met mijn ogen een einde-
loos lijkende goederentrein en zie daarachter grote schepen liggen, containers en rijdende haven-
kranen. Hoewel het op de weg een stille zaterdagmorgen is, gaan de activiteiten hier volop door.
De Oud-Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser
Dinsdag 20 februari 2018
pagina 18
Heijplaat anno 2018
KlaasenVandeursen.com
FAMOSA
KLIK PVC
LANDHUISDELEN
TE VERKRIJGEN IN
VELE KLEUREN
Kurk onderlaag voor geluids demping,
voelbare houtstructuur, 5,5 mm dik,
toplaag 0,30 mm, klasse 31, 4x vellingskant.
perm
2
incl.btw.Van39,
95
Voor
27.
90
WIJ GAAN
OPRUIMEN
UNIEK INNEDERLAND
ALLEEN BIJ VLOER HET ZELF
KLIK LAMINAAT
LANDHUISDELEN XL
8 mm dik, 24 cm breed,
leverbaar in 12 kleuren.
per m2 incl. btw Van 26,
95
Voor
14.
95
TRAPRENOVATIE
MASSIEF EIKEN
Complete traptreden, diverse kleuren,
13 treden, incl. stootborden, anti-slip strip,
montagelijm en olie.
excl. montage, incl. btw
875.
-
NIEUW
LAMINAAT
LANDHUISDELEN XXL
24 cm breed, 8 mm dik,
klasse 32, met 4x v-groef, voelbare
structuur, leverbaar in 5 kleuren.
per m
2
incl. btw Van 21,
95
Voor
9.
95
RUSTIEK EIKEN
VISGRAAT
14 mm dik, 3,4 mm toplaag,
afmeting 15x75 cm, leverbaar in diverse
kleuren, legklaar, eenvoudig zelf te leggen.
per m
2
incl. btw Van 79,
95
V.A.
42.
95
LAMEL PARKET
RUSTIEK EIKEN
14 mm dik, 3 mm toplaag,
19 cm breed, wit geolied en
gerookt wit geolied.
per m
2
incl. btw Van 48,
95
Voor
29.
95
PLAK PVC
LANDHUISDELEN
2 mm dik, slijtlaag 0,30 mm,
leverbaar in 8 verschillende kleuren.
per m2 incl. btw Van 29,
95
Voor
14.
95
GRATIS PARKEREN
Vloer Het Zelf Capelle aan den IJssel
Lylantse Baan 3, Woonboulevard Capelle XL. Tel. 010-2640110.
Elke zondag geopend 12.00-17.00 uur.
Gevestigd in: Almere, Amsterdam, Arnhem, Breda, Capelle aan den IJssel, Eindhoven en Helmond.
SLADE
PLANK
NIETMIS!
Klaasen|Vandeursen.com
OOK IN
2018
DE GOEDKOOPSTE
VAN NEDERLAND
ZONDAG
25 FEBRUARI
GEOPEND
12.00-17.00 UUR
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24
Powered by FlippingBook