Fit worden en blijven, doe de test!

25 augustus 2015, door Vanessa Wallast

Fit worden of blijven. Wie wil dat nou niet!? Ook op latere leeftijd, maar wanneer je ouder wordt, verandert je lichaam. Door veranderingen in de stofwisseling, huid, botten en gewrichten heeft je lichaam behoefte aan extra voedingsstoffen. Om op latere leeftijd gezond te blijven en hart en vaten in goede conditie te houden, is het dus belangrijk om genoeg van deze voedingsstoffen binnen te krijgen.

Zo adviseert de Gezondheidsraad ouderen extra vitamine D te nemen om de botten sterk te houden. Ook in de zomer. Toch heeft in Nederland 45% van de ouderen een vitamine D tekort en volgt slechts 20% van de ouderen dit advies van de Gezondheidsraad op.

50+FITtest
Via deze 50+FITtest krijgt u persoonlijk advies: http://www.kiesvoorietsextra.nl/fittest

Vitamine D
Op oudere leeftijd neemt de aanmaak van vitamine D door ons lichaam af. Vrouwen boven de 50 jaar hebben dagelijks 10 microgram extra vitamine D nodig. Voor mannen geldt dit niet, tenzij ze een donkere huid hebben of niet vaak buiten komen. Vanaf 70 jaar heeft iedereen, zowel mannen als vrouwen 20 microgram extra vitamine D per dag nodig. Op de verpakking staat hoeveel vitamine D er in het product zit. Tekorten zorgen voor oververmoeidheid, lusteloosheid, spierkramp of –pijn en botklachten.

Vitamine B12
Deze vitamine wordt minder goed opgenomen als je ouder wordt. Een vitamine B12 tekort merk je pas na jaren en kan leiden tot allerlei vage klachten. Vermoeidheid, duizeligheid, vermindering van geheugen en concentratie of gebrek aan eetlust. Vaak denken artsen dan niet meteen aan een vitamine B12 tekort. Slikken van extra vitamine B12 kan onder andere de fitheid en concentratie gunstig beïnvloeden.

Glucosamine
Glucosamine is een bouwstof van kraakbeen en ondersteunt de productie van gewrichtsvloeistof in je lichaam. Op oudere leeftijd kan het vermogen van het lichaam afnemen om deze bouwstof aan te maken.

Omega-3 vetzuren
Twee keer per week vette vis eten, is goed voor het geheugen. Dit komt door de omega-3 vetzuren. Met visoliecapsules kun je de inname van omega-3 vetzuren verhogen. Goed als je minder of geen vis eet.

Probiotica
Bij senioren kan de samenstelling van de darmflora veranderen, door bijvoorbeeld medicijngebruik. Probiotica ondersteunen de darmen.

Voedingssupplementen als aanvulling
Voedingssupplementen kunnen helpen om  je lichamelijk en geestelijk goed te blijven voelen. Extra vitamines en mineralen als het even niet lukt een gezonde leefstijl aan te houden. Of in situaties waarin je behoefte extra hoog is, zoals bij het ouder worden. Er zijn ook supplementen voor een specifiek gezondheidseffect. Denk aan cranberry voor de blaas of visolie voor de concentratie en het geheugen. Op www.kiesvoorietsextra.nl lees je wat ze voor de gezondheid kunnen betekenen.

 


Dé gratis krant voor
de vijftigplusser!

Advertenties
Het Welzijnswarenhuis